onsdag 8 augusti 2012

Treibballkurs dag 1

Med stora förväntningar trotsade Cobbe och jag spöregn och åska, och åkte till brukshundklubben. Jag hade dagen till ära satt på mig hela regnstället och inte bara jackan. Med mig fanns klicker, target stick och tasstarget - beväpnad upp till tänderna.

Vi började med lite teori och det var inga konstigheter. Hunden ska springa ut och ställa sig på andra sidan bollen och putta på den. Ja, så småningom ska han förstås putta in flera bollar i mål och börja med en speciell boll, spetsbollen. Resten får han ta i vilken ordning som helst.

Ut i regnet så och där skulle vi lära hunden att nosa på en post-it lapp i handen. Inga problem, eftersom Cobbe är en klicker- och targettränad hund. Nästa steg var att sätta nosen på en post-it lapp som satt fasttejpad på en fotboll. Jag höll självklart i bollen. Inga större problem. Cobbe ville nog helst leka med fotbollen, men han greppade rätt snart att han skulle putta till targeten.

Nästa steg var att lära in en tasstarget, vilket Cobbe redan kan, så vi kunde gå på nästa steg som var att Cobbe skulle lägga sig vid tasstargeten. Inga problem med det, förutom att jag nog ska använda något annat än min vanliga tasstarget, så att Cobbe inte alltid lägger sig när han kommer fram till targeten.

Det var alltså inget nytt under solen idag, men så var det heller ingen sol. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar